top of page

Vi må snakke om sex!


Foto: Log Borge, Jacobsen, Pettersen, Aadalen

Det er så mange der ute som ikke tror de fortjener kjærlighet, nærhet eller bli begjæret, og jeg vil bare begynne med å si at det er tull. Selvsagt fortjener du det!

 

Sex og seksuell helse handler om mye mer enn kun det praktiske. Det handler også om psykisk helse, og det er det jeg vil snakke litt om.

Sex kan være vanskelig, fordi man har et bilde av hvordan en begjæret kropp skal se ut. Ofte tenker man at den ikke ligner ens egen, uavhengig av størrelse. Jeg har selv lurt på hvem i alle dager som er desperat nok til å føle lidenskap for meg og min kropp. Det gjorde at jeg a) gjorde alt for alle andre, og satte med det egen nytelse til siden, b) fant meg i ganske mye som gikk utover mine egne grenser og som ødela mer enn det gjorde godt, og c) i jakten på noen som ville ha meg, trodde jeg at jeg måtte ta til takke med det som bød seg. Det betydde en hel del drittsekker. Jeg tenkte at jeg på en måte fortjente det, fordi jeg var tjukk. Jeg rota blant annet med en fyr som gjorde narr av kroppen min, men valgte likevel å ha sex med ham, enda så dårlig han fikk meg til å føle meg. Det var ikke før jeg snakket med en venninne om det, og hun forklarte meg i klartekst at dette var et ekstremt usunt forhold å ha til noen, at jeg avsluttet det.

Dette gikk også utover det seksuelle forholdet med meg selv. Jeg gråt etter å ha onanert, og ble fysisk frastøtt av å ta eller se på min egen kropp. Jeg stengte ute når andre tok på den, samtidig som sex ble kjempeviktig for å kunne føle seg normal for en kort stund. Det ble en form for selvskading.

Endringer har heldigvis skjedd, og jeg unner ingen å ha det sånn med seg selv. Man er ekstra sårbar i en seksuell setting, og det å utsette seg for slike situasjoner, kan gi kjipe ettervirkninger og senke egenverdien ytterligere. Det er ingen menneskerett å ha sex, men det er en menneskerett å ha en seksualitet. Gi deg hen til å føle deg attraktiv, og prøv å legge skammen til side. Bruk tid til å bli kjent med deg selv, finn ut hva du liker, kjøp sexy undertøy, les deg opp – gjør noe som styrker troen på deg selv! Det viktigste er at du selv forstår at du faktisk er verdifull, mulig å elske og noen å føle lidenskap for. For det er du, og det er det mest sannsynlig mange andre som mener om deg også.

 


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page