top of page

Kroppspositivistisk Julekalender, luke 12: Kroppstrender!


I fjor hadde jeg et prosjekt gående, der jeg brøt en kroppsmyte hver dag i et år (#365kroppsmyter). Der tok jeg et oppgjør med en hel haug av dustete kroppstrender som jeg mener ikke hører noen steder hjemme. Det var blant annet dette med at man ikke skulle være bredere enn et stående a4-ark, og da er det flere enn meg som ryker på en smell, altså.

 

Sosiale mediene er fulle av folk som utgir seg for å ha peiling på kosthold, kropp og utseende, og det er også noe unge mennesker begynner med veldig tidlig. Jeg har sett barn ned i 6-årsalderen med Instagram, og når ikke vi voksne greier å være kildekritisk, lurer jeg på hvordan man tenker at små barn skal greie det. Jeg mener det er det ekstremt viktig at vi som voksne går foran med et godt eksempel, og ikke gir etter for disse trendene selv, men heller følger litt med og snakker om ting.

Det nye nå er skrekken for hudfolder i armhulen, såkalt armpit-vagina. Det er vel noe de fleste av oss har tullet med i alle år, men etter at diverse kjendiser for en tid tilbake begynte å klage på det, har det spredd seg, og folk skammer seg for at de har en helt vanlig kropp. Grøss og gru… Jeg er jo som kjent ganske fan av vaginaer og vulvaer og det som er, og mener dette er en kroppsdel som skal hylles i all sin unikhet. Den er sterk, og den er kul, og den er kilden til stor glede – fra sex til å tisse. Hvor kult er ikke det – og hvor kult er det ikke å da ha TRE!? Men fra spøk til alvor. Det er hud. Det er det kroppen er dekket av, og ikke noe man får gjort noe med, så hvorfor bekymre seg for det. Det finnes viktigere ting å bry seg om.

Stay kritisk!


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page